Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
Élettervezés

Az első gondolat



Közösség = öröm

János első levele 1Jn közösség öröm áhítat

 

„Ami kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, amit szemléltünk és kezünkkel megtapintottunk az élet igéjéről: - és az élet megjelent, és láttuk és bizonyságot teszünk róla, és hirdetjük nektek azt az örök életet, amely az Atyánál volt és megjelent nekünk. – Amit láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek, hogy nektek is közösségetek legyen velünk. A mi közösségünk így közösség az Atyával és az ő Fiával, Jézus Krisztussal. Ezeket azért írjuk, hogy örömünk teljes legyen."   [1]”  (1Jn 1,1-4)

János első levelének szerzője annak a közösségnek a tagja, „amelynek volt lehetősége arra, hogy közvetlenül hallja és lássa az élet igéjét. A személyes tapasztalat közösségi tapasztalat. A közösség új személyekkel osztja meg hittapasztalatát, hogy az Istennel való közösség ne egy szűk körre korlátozódjék, hanem legyenek egyre többen a következő generációkban is, akik Istennel és az ő Fiával, Jézus Krisztussal közösségre jutnak, és mindazokkal ily módon, akik ehhez a közösséghez tartoznak. Ez a közösség jelenti azt az örömöt, amely zavartalan volt kezdetben és azzá lehet újra a jövő iránti reménység alapján.” (Dr. Lenkeyné Dr. Semsey Klára)

Mindenki szeretne valahova tartozni. Ki a gazdagabbak, vagy a befolyásosok, netán valaki az ország vagy lakóhelye vezetőinek, képviselőinek köréhez, vannak, akik a dolgozók érdekében kiálló hatékony szakszervezethez, s van, aki „csupán” családhoz, jó társasághoz, vagy éppen ahol önmaga illetve fontos lehet.

A fenti igeszakasz Istennel való közösségre hív. Ennek a közösségnek szilárd alapja van, amely a Szentírásban van lefektetve. Ennek a közösségnek értelme és jövője van. Gondoljunk csak a missziói parancsra (Mt 28,18-20) vagy Jézus váltságművére, amely a közösségért is történt. Ebben a közösségben (amelyről a szentíró szól!) nem emberi karriert építenek, nem pénzimádók alakulata, nincs széthúzás és önzés, azaz halottak a test cselekedetei (Gal 5,16-22). A lélek gyümölcsei, a szeretet, hűség, békesség (Gal 5,23-25) azonban annál inkább meghatározzák Isten közösségének életét. A közösség a feltétele a teljes örömnek (4. vers).


[1] Ezeket azért írjuk, hogy örömünk teljes legyen” - A 4. versben a levél írása céljának meghatározása áll előttünk.

Tovább
0

Igei gondolatok minden napra - János evangéliuma alapján



Még egyetemista éveim alatt kezdtem rövid igei gondolatokat írni János evangéliuma (aztán János levelei) alapján. Az azóta eltelt évek során folyamatosan gyűlt hozzá az irodalom, újabb gondolat - jónéhány eközben átdolgozásra (illetve kihúzásra) került. Részeit többször kinyomtattam és kézbe adtam, közösségi oldalon kezdtem megosztani, még egy időben könyvet is szerettem volna belőle kiadni - de a teljes anyag még nem volt olvasható.

Nemrég elindult ez a blog és mint hivatását jelenleg nem gyakorló református lelkészként valahol, valamilyen felületen jó megjelenni, megnyilvánulni. És irodalomban roppant gazdag gyűjteményre, a jánosi iratokra esett a választásom.

Olvassuk a minden nap újabb és újabb részek megosztásával ezeket az ismert könyveket.

Hamarosan kezdjük...

Üdvözlettel:

Varga B. Árpád

Tovább
0

Kire van szükségünk?



 

Hogy a kérdésre válaszolni tudjunk, ismét figyelnünk kell a fejezet másik két példázatára. Az elveszett juh és az elgurult drahma történetében van valami, ami elveszett, de megtalálják. Van a példázatokban kereső. De a tékozló fiak történetében nincs! A másik két történet alapján akár lehet(ne) bennünket váradalom: na, ki lép, ki indul megkeresni az öcsit?

Egyáltalán kinek kellene megkeresni a kisebbik fiút?Mindent otthagyva, amint tette a pásztor és a háziasszony. Itt is így kellett volna tenni. Az apa idősebb fiára gondol a történet – a farizeusokra, akik a nép vezetőjének (így a kisebbik fiú tanítójának is) mondták magukat. Már csak a báty költségén lehetne elindulni felkutatni, megkeresni és hazavinni az elveszett fiút. Nem így történik...

Itt térjünk vissza ahhoz a gondolathoz, ami sok igehirdetésében szerepel, amikor a tékozló fiú példázatáról van szó, mely szerint a kisebbik fiú visszatéréséhez nem volt szükség jóvátételre, áldozatra. Helytelen ez a megállapítás, hisz aki megadja a tékozló fiú visszatérésének a lehetőséget, komoly árat fizetett...az életét adta...ő a báty.

Tudod Kedves Olvasó mire világít rá ez a része a történetnek? Arra, hogy mint testvér, örökös, aki tehát tehetne valamit, akire testvér (élet) bízatott, nemet mond!

Mit tett értünk Jézus? Megmutatta milyen a testvér. Míg Káin gyilkol, az idősebbik testvér pedig arra kap talentumot, hogy menjen, de nem teszi: a báty, a testvér helyébe lép Jézus. „Jézusról leszedték a köntöst, hogy mi meg nem érdemelt méltóságba öltözhessünk. Jézus a kereszten számkivetett lett, hogy mi kegyelemből, ingyen Isten családjába visszatérhessünk. Ő az örök igazságszolgáltatás poharát itta ki, hogy mi az Atya öröméből ihassunk. Csak ha fizet értünk a mi valódi idősebb testvérünk, akkor léphetünk be az Atya örömünnepére.” (Timothy Keller)

A sorozathoz fölhasznált irodalom:

Joó Sándor prédikációk – www.joosandor.hu;

Timothy Keller, A tékozló Isten és két elveszett fia;

Jubileumi Kommentár;

Biblia – magyarázó jegyzetekkel;

Kozma Zsolt, Jézus Krisztus példázatai;

Bolyki János – „Igaz tanúvallomás”.

Szabó István püspök evangélizációs sorozata - A tékozló fiú alapján

Tovább
0

Mire van szükségünk? (A tékozló fiú - 6. rész)



 

Láttuk eddig a két testvér gondolkodásán keresztül, hogy az ember saját elveszettsége (önigazsága) fogságában él. Hiszen a fiatalabb maga erejéből nem léphetné át az ünnepség küszöbét, s az idősebb fiút is saját önigazsága zár ki a lakomából. Mindketten elveszett állapotban vannak. A kisebbik és a nagyobbik is igyekezne, de figyeljük csak: mennyire más számukra a megváltás. Elgondolkodtató! A megváltás fogalma számukra nincs szimbiózisban a kegyelemmel! Nem következik egyik a másikból. A munkában, az önállóságban hisznek. Hogyan lehet ebből kiszabadulni? Hogyan változik meg ehhez a szív?

Először is az Atya kezdeményező szeretetére van szükségünk. Ezt fejezi ki, ahogy gyermeke elé megy és fogadást szervez, illetve invitálja másik fiát a lakomára.

Szeretetével várja az egyiket és szeretetével bátorítja a másikat. Számonkérésnek, raportnak semmi nyoma.

Kiszalad a kisebbik elé, és letaglózza, mielőtt belefoghatna jól begyakorolt vallomásába. Nem a fiú bűnbánata váltja ki az apa szeretetét, hanem fordítva: az apa szeretetének bőkezű, tékozló kifejeződése könnyíti meg a fiú számára, hogy ő is kifejezhesse bűnbánatát. (És döbbent rá: nem az örökséget tékozolta el, hanem az időt, amit az apa szeretetével tölthetett volna ki.)

Az apa a mérges, neheztelő nagyobbik fia elé is kimegy, könyörögve, hogy az menjen be az ünnepre. Ez a kép kifejezi, hogy Isten kezdeményező kegyelmére még a vallásos embernek is szüksége van, mert enélkül ő is elveszett; és azt is megmutatja, hogy van remény, még a farizeusoknak is. Jézus azokhoz a vallási vezetőkhöz beszél, akik át fogják adni őt a római hatóságnak, hogy végezzék ki. Ennek ellenére az idősebb fiú nem kárhoztatásban részesül, hanem könyörületes szeretetben, hogy elfordulhasson haragjától és önigazultságától. Jézus halálos ellenségeit védelmezi szeretetével. (Más helyen kifejezve: Uram, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit tesznek!)

Istent akkor találjuk meg, ha előbb ő keres bennünket, de ne feledjük: ez nagyon sokféle módon történhet. (Néha hirtelen, drámai módon ugrik a nyakunkba – mint a kisebbik fiú esetében is tette, és vált érzékelhetővé elsöprő szeretete; és néha csendesen, türelmesen „vitatkozik” velünk – lásd nagyobbik fiúval, még akkor is, ha elfordul tőle.)

Honnan tudhatjuk, hogy jelen van az életünkben? Ha érezni kezdjük elveszettségünket, és ki akarunk ebből lépni, akkor vesszük észre, hogy ezt a vágyat nem magunknak köszönhetjük. Már az, hogy a folyamat elindult, mutatja, hogy Isten mellettünk áll.

Nem elég tehát a bűnlajstrom, a listák, a bűnvallás, mert látjuk, hogy az idősebb fiún az nem segít. A bűnvallása nem változtatta meg. Nézzük csak: inkább ezek megkeményítették, túlzottan magabiztossá tették, hisz a törvény megsértése nem nyomta teherként. S bár bánkódnak a farizeusok, büntetést is szabnak ki magukra, de a farizeusi bűnbánat nem megy elég mélyre. Mi az igazi baj? Az idősebb fiút jótettei fölött érzett büszkesége tartotta távol az üdvösség ünnepétől, nem a rossz cselekedetei fölötti bánkódás. Az önigazultság az ő fő baja, az, hogy erkölcsi kiválóságával akarja sakkban tartani Istent és a környezetét, kicsikarni tőlük az ellenszolgáltatást. Az ő baja az emésztő bizonytalanság. Önértékelését eredményekre és teljesítményre alapozza, és mindig le kell nyomnia másokat ahhoz, hogy nagynak érezhesse magát. Ő bizony nem édesapja szavára menne be, de olyan helyre sem, ahol közösséget kell vállalnia a testvérével. Az ünneplésben való részvételem tőled függetlenül jár apám! De ahogy te gondolsz a meghívásra, abból én nem kérek!

Mit tegyünk, hogy üdvözülhessünk? Pusztán bűnbánattal idősebb testvérek maradunk – ennél tovább kell lépni. Hogy valóban keresztyénné váljunk, meg kell bánnunk jó cselekedeteink mozgatórugóit is. A farizeus csak a rosszat (a törvénysértést) bánja meg, a keresztyén azt is, ami bizonyos jóságának a gyökere. Meg kell tanulnunk megbánni azt a bűnt, amely minden bűnünk és bizonyos jóságunk mögött van: azt, hogy mi akartunk saját urunk és megváltónk lenni; végső reményüket és bizalmukat nem Istenbe helyeztük; jó és rossz cselekedeteinkkel egyaránt őt akartuk kicselezni, irányítani.

Tovább
0

Eredményorientált önzőség vagy szeretetből fakadó hűség? (A tákozló fiú 5. rész)



 

Az eddig olvasottak többek között azt szerették volna bemutatni, hogy az idősebbik fiú a farizeusokat szimbolizálja azzal, hogy a tökéletes életvitelt ismerhettük meg benne, mint farizeusi erényt. De Jézus gondolkozása szerint ebben is számtalan veszély van...

Jézus nem választja szét a világot erkölcsös jó fiúkra, és erkölcstelen rosszakra. Rámutat arra, hogy mindenkinek van önmegváltó terve: erről árulkodik mind a két fiú gondolkodása. Azért úgy gondolkodnak, mert hisznek és biztosak benne, hogy az ad számukra megoldást és boldogságot.

Jézus üzenete, az evangélium maga egy egészen újfajta lelkiséget közvetít. A jézusi evangélium nem választás két pólus között, hanem azt mondja: amíg ti választotok (pl. értékrendet), majd ítélkeztek, én pedig eközben azt mondom, hogy mindenki eltévedt.

Ezzel szemben az idősebb és a fiatalabb fiú is két csoportra osztja az embereket. A báty azt mondja: vannak az ők és vannak a mi. Az ők a tiszteletlen újítók (pl. az öcsém), a mi  pedig az abszolút példa (a farizeusság). Az ifjabb úgy vélekedik: a bátyám bigott, én képviselem a haladást és a nyitottságot.

Lk 18,14 szerint, aki felmagasztalja magát megaláztatik, és aki megalázza magát felmagasztaltatik. Azok az emberek, akik bevallják, hogy híjával vannak a jóságnak és a nyitottságnak, közelebb kerülnek Istenhez, akik pedig meggyőződéssel vallják, hogy bennük mindez megvan, melyet a makulátlan erkölcsösségükkel is igyekeznek alátámasztani, ők bizony távolodnak az atyai háztól.

Egy napilap föltette a következő kérdést: Mi a baj a világgal? Egy hívő író a következő választ adta: Én! Nos, ő ráérzett a példázat által hirdetett jézusi üzenetre: míg az emberek egymásra mutogatnak, addig Jézus mindenkire rámutat.

Az a veszélyes, hogy bár mindketten hátat fordítottak édesapjuknak, a kisebbik látta magát, az idősebb egyáltalán nem. Sőt, utóbbi megharagudott. Duplán is hátat fordított: munkájával és válaszával.

Tehát az idősebbik fiú megharagudott. Szavaiból árad a sértettség. Ha nem úgy mennek a dolgok, abból harag lesz, az sértettséget szül. Márpedig ő nem ehhez az apai reakcióhoz szokott! Ő az ügyeletes jó gyerek. S mi az, hogy elmarad az ajándék? A jó cselekvés összeforrt a kiszámíthatósággal. Nem ismert mást! Természetes volt. Zsigereiben volt benne. Úgy érzem, hogy ez kor szerinti reakció volt. De mi történik, ha nem így alakulnak a dolgok? Nem ezt érdemlem! Mi az, hogy más az eredménye? A kiszámíthatatlanság félelmet szül. Még nem jutott el addig, hogy az ember gondolatai nem Isten gondolatai. Az idősebb a viharos tengeren tartózkodik. Fél. Most mi lesz? Mégsem ura életének.

Az ilyen típusú ember azért képtelen feldolgozni a „szenvedést”, mert erkölcsössége eredménycentrikus. Nem azért törekszik a jóságra, mert örömét leli a jó cselekedetben, hanem számító módon a környezete irányítására törekszik.

Timothy Keller idéz egy tanulságos történetet az eredményorientált önzőség és a szeretetből fakadó hűség különbségre: „Egy nap Jézus így szólt a tanítványaihoz: „Szeretném, ha hoznátok nekem egy követ.” A tanítványok elkezdtek keresgélni. A praktikus gondolkozású Péter a lehető legkisebb követ választotta. Végül is Jézus nem mondta meg, milyen méretű követ kér, gondolta. Úgyhogy berakott a zsebébe egy kavicsot. Jézus ekkor azt mondta: „Kövessetek engem!” Elindultak. Dél körül Jézus mindenkit leültetett. Keze egyetlen intésére minden kő kenyérré vált. „Ebédeljünk” - mondta. Péter pillanatok alatt megette a kenyerét. Később Jézus megint kért egy követ a tanítványoktól. Péter megint próbált ravasz lenni. Keresett egy kisebb fajta sziklát, és a hátára vette. Nehéz volt, alig tudott lépni vele. „Legyen már vacsora” -  mondta Jézusnak, de Jézus így szólt: „Kövessetek engem!” Útnak indultak. Péter alig bírta tartani a többiekkel a lépést. Vacsoraidőben Jézus egy folyóhoz vezette őket. „Most mindenki dobja be a követ!” - mondta. Bedobták. Aztán így szólt: „Kövessetek engem!” És elindult. Péterék döbbenten nézték. Jézus sóhajtott. „Emlékeztek, mit mondtam? Kinek kértem azt a követ?”

A számító gondolkodás felsőbbrendűség-érzést szül. Ezt árulja el a nagyobbik fiú kijelentése: - EZ a fiad! Ez...

A számító gondolkodás azért is veszélyes, mert ebben benne van a hasonlítgatás (pl. számítok valamire, számolok valamivel, a jól elvégzett munkám eredményeként), s ezzel meggyőződöm saját magam fontosságáról.

Ebből nő ki az osztálytudat, a rasszizmus, s a vallásháború.

Az idősebb fiúnak szüksége van egy lesajnált, gyengébb, hűtlen testvérre, hogy igaza legyen, hogy önigazolást kapjon, hogy fenn tudja tartani a magáról a jó cselekedetek által kialakított/kialakult képet. Ám amikor az öccse önkritikát gyakorol, összezavarodik.

Nincs benne bocsánat. S ez arról árulkodik, hogy ő (még) nem kapta/kaphatta meg – az Atya elé járulás hiánya miatt, tehát még ő is távol van az atyai háztól, noha ennek közeli fizikai valósága megkérdőjelezhetetlen.

Folytatjuk...

Tovább
0